I måndags ringde det i universitetstelefonen i Lund och en man sade på engelska:
-Hej, är det ni som har hittat en Halifax utanför Skåne?
Det kunde vi inte neka till; det är ett av de objekt vi ska undersöka under Havsresan 2012.
-Vill ni tala med piloten? Han är ledig i kväll klockan åtta, så ni kan ringa om ni vill.
Lite klentroget talade vi med mannen i telefonen ett tag. Han visade sig vara en flygintresserad läkare som av en slump läst om Havsresans fynd och känt igen historien, och vi blev till slut övertygade om att detta verkligen var lika fantastiskt som det lät.
Om vi antar att det Halifaxplan vi hittat är det vi tror, så är det alltså så att piloten lever i högönsklig välmåga, är snart 90 år och är mycket intresserad av vad som händer med hans gamla plan. Vi ska undersöka det närmare nästa vecka, så det passar ju bra att han ringde just nu…
Naturligtvis talade vi med honom på kvällen. Han berättade att det helt nya planet träffats av blixten vid en räd över Hamburg, all el och två motorer hade slagits ut men de lyckades linka sig fram till Skåne. Där vände de planet mot havet och ställde in kontrollerna så det säkert skulle krascha utan att skada någon, och hoppade. Planet tillhörde RCAF (Royal Canadian Air Force), men hade brittisk besättning.
Han själv landade i mörkret oturligt nog på en ko. Vi har hört denna berättelse förr (om än inte så detaljerat) då den går att läsa i dåtidens förhörsprotokoll. Vad som inte framgår av dessa är att kon dog. Han berättade också att lantbrukaren (med all rätt) blev mycket upprörd — det fanns på den tiden tydligen ingen ersättning för kor som dött på grund av att engelska flygare landade på dem.
När länsman tillkallats och gjort sitt, fick han åka mjölkbilen till Malmö, och han och resten av besättningen, som alla klarat sig, hamnade i Falun varifrån de sedermera skickades hem. Under tiden i Falun hann han fira sin 21:a födelsedag.
Säga vad man vill om denne man — men det är inget fel på hans minne. Vi fick en mycket detaljerad redogörelse om vad som hände med ”vårt” plan, och detaljer om signalbokstäver, motortyper och annat, Men vi förstod också att det finns många fler historier att hämta här. Redan innan den olycksaliga turen över Hamburg hade han gjort över 25 räder över Europa, inte 21 år fyllda.
Vi ska naturligtvis tala mer med honom; vi ska också undersöka flygplansvraket i detalj om Marinen bedömer att det är säkert att göra så (vi vet fortfarande inte exakt vad som kan finnas i det). Håll ögonen öppna, vi återkommer både om detta och om allt annat vi kan hitta under Havsresan 2012.